De fiscus vraagt van sommige belastingplichtigen die reiskosten voor woon-werkverkeer als aftrekpost opvoerden, hun reishistorie te overleggen om zo te bewijzen dat zij inderdaad over het spoor naar kantoor gingen.
Reizigers die met een persoonlijke ov-chipkaart in- en uitchecken, hebben inzage in hun reishistorie via hun Mijn NS-account. Maar die reishistorie gaat maximaal achttien maanden terug. Wie de NS belt, krijgen te horen dat deze gegevens niet meer opvraagbaar zijn. Iemand die bijvoorbeeld alsnog gegevens over 2011 moet overleggen, heeft dan een probleem.
NS bewaart reisgegevens anderhalf jaar
Voorlichter Stan Hoen van de NS laat desgevraagd weten dat reisgegevens in verband met privacywetgeving maximaal anderhalf jaar worden bewaard. Treinreizigers die zich tot de klantenservice richten, worden doorverwezen naar hun persoonlijke account. “Bij hoge uitzondering helpen we iemand die telefonisch om de reishistorie vraagt.”
De NS weet niet of mensen zich met hebben gemeld in verband met een opvraag van de Belastingdienst. “We registreren het niet als klanten ons met dit specifieke probleem benaderen.”, zegt Hoen desgevraagd.
Fiscus kan vijf jaar reishistorie opvragen
Volgens Adriaan Ros, persvoorlichter van de Belastingdienst, is de fiscus momenteel niet bezig met gerichte acties waarbij specifieke groepen worden gecontroleerd. “Maar in principe kan er tot vijf jaar na de aangifte om bewijs worden gevraagd.” Daarom benadrukt hij dat iedereen die van de reisaftrek gebruik maakt, zelf verantwoordelijk is voor het bijhouden van de reishistorie.”
Ros zijn geen specifieke gevallen bekend van problemen met het overleggen van de reishistorie via de NS. Werknemers die reiskosten via de werkgever vergoed kregen, maar bijvoorbeeld hun reishistorie over 2011 niet hebben bijgehouden, beschikken mogelijk over een alternatief. Als ze de reisaftrek hebben opgevoerd en daarvan een werkgeversverklaring hebben, kunnen zo bewijzen dat ze de opgevoerde kosten daadwerkelijk hebben gemaakt.